Eskilstuna – en stad full av turistpotential
Sommaren 2024 genomförde Destination Eskilstuna, i samarbete med Research One, en undersökning av besökande gäster i Eskilstuna. Resultatet visar att Eskilstuna har stor potential att växa som turistdestination och attrahera fler besökare, både från Sverige och internationellt.
Besökarstatistik och geografisk spridning
Undersökningen visar att Eskilstuna attraherar besökare från 109 svenska kommuner och 23 länder, däribland Tyskland, Finland och Norge. En majoritet av dessa är dagsbesökare (62 procent). Däremot visar stadens natursköna läge och populära attraktioner som Parken Zoo, ReTuna, Sundbyholm och Torshälla att det finns möjligheter att locka fler övernattande gäster, vilket i sin tur kan förlänga vistelserna.
Utnyttja vattenmiljö och stadskärna mer
Eskilstunas vattenmiljö och stadskärna uppskattas av många besökare, men det finns efterfrågan på att bättre nyttja Eskilstunaån och att skapa mer liv i centrum. Trots att 33 procent av besökarna kan klassas som “ambassadörer” för Eskilstuna, visar resultatet att de yngre besökarna är mer kritiska. Klassificeringen av besökarna som ambassadörer eller kritiker baseras på Net Promoter Score (NPS), ett index som mäter benägenheten att rekommendera en upplevelse till andra.
Eskilstuna som klimatsmart resmål
Hur kan vi tillsammans stärka Eskilstunas varumärke som en dynamisk och klimatsmart stad för alla åldrar? Med en växande medvetenhet om hållbar turism borde vi i större utsträckning kunna rikta oss till besökare som värdesätter klimatsmarta resmål. Tillsammans är vi många som jobbar för en hållbar utveckling av våra verksamheter, men marknadsför vi det i tillräckligt stor utsträckning? 20 procent av de tillfrågade i undersökningen beskrev trots allt att de uppfattade Eskilstuna som ett klimatsmart resmål. Potentialen finns i de övriga 80 procent som ställde sig aningen neutrala till påståendet.
Sammanfattningsvis har Eskilstuna en stor turistpotential. Genom att locka fler besökare, förlänga vistelserna, öka snittkvittona, stärka ambassadörskapet och marknadsföra vårt hållbarhetsarbete, finns det stora möjligheter att växa som destination – en chans vi bör ta tillvara på.